0

تجهیزات بدنسازی

دسته بندی ها : مقالات 18 مهر 1399 مدیر سایت 62 بازدید
تجهیزات بدنسازی

عشق و علاقه به ورزش و پرورش اندام موضوعی نیست که به تازگی فکر و ذهن افراد را درگیر کرده باشد. از زمان های دور نیز افراد برای آنکه بتوانند خود را در جمع شاخص تر نشان داده و یک سرو گردن از رقیبانشان برتر باشند به پرورش ماهیچه های خود فکر می کردند. اما به علت کمبود امکانات گاه به جای آنکه به هدف خود برسند با آسیب های جدی روبرو شده که برخی از این مشکلات را نیز باید تا آخر عمر تحمل می نمودند. امروزه تجهیزات بدنسازی با دو رویکرد اساسی جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش فشار هدفمند به ماهیچه های مورد نظر طراحی و در اختیار علاقه مندان به این ورزش قرار گرفته است. به گونه ای که روز به روز شاهد پیشرفته‌تر و با کیفیت‌تر شدن این کالاهای ورزشی هستیم که دیگر هیچ تهدیدی را متوجه ورزشکاران نمی کنند.

تنوع تجهیزات بدنسازی:

امروزه گستردگی تجهیزات باشگاهی به حدی چشم گیر است که اگر بخواهیم به تمامی آنها اشاره نموده و معرفی نماییم مطمئناً کار سخت و زمان بری خواهد بود و مسلماً تعدادی از آن ها در این میان از قلم افتاده و نادیده گرفته می شوند اما نمونه هایی وجود دارند که همیشه به عنوان اصلی‌ترین تجهیزاتی که در اکثر باشگاه‌ها موجود هستند شناخته شده و علاقه مندان این عرصه از آنها سود می برند و اکثر افراد ورزش کار با آنها سر و کار خواهند داشت که نمونه هایی از آنها بدین شرح است:

دستگاه بدنسازی میز لاری، شنا سوئدی، سرشانه وزنه آزاد، خرک متحرک، فیله کمر، خرک راست، پرس تخت، دستگاه بدنسازی تی بار و …

اگرچه بودجه مالی مدیران در انتخاب تعداد تجهیزات بدنسازی در هر باشگاه بسیار تأثیرگذار است اما نمی توان نادیده گرفت که در ایران تعداد و مدل این تجهیزات برای ورزشکاران بسیار با اهمیت بوده و یکی از ملاک های مهم آنها در انتخاب یک باشگاه است و همچنین برگ برنده ای برای آن سالن ورزشی به شمار می آید.

انواع تجهیزات بدنسازی

چند نمونه از حرکات بدنسازی تقویت ماهیچه های سینه:

همانطور که می دانید علاوه بر انجام حرکات به صورت منظم یکی دیگر از شرایط موفقیت در ورزش بدنسازی انجام صحیح حرکات با تجهیزات بدنسازی می باشد. چه بسیار افرادی که به علت انجام حرکات ناصحیح نه تنها شاهد عدم پیشرفت در رشد عضله مورد نظر خود بوده اند بلکه آسیب دیدگی های جبران ناپذیر را نیز متوجه خود کرده اند. از این رو آموزش انجام صحیح حرکت های تمرینات ورزش بدنسازی را هرگز به عنوان یک اصل مهم فراموش نکنید. به همین دلیل ما برای نمونه در این بخش حرکات ویژه تمرین های تقویت عضلات سینه را باهم بررسی خواهیم کرد و به بیان چگونگی تأثیر این حرکات بر ماهیچه ها می بپردازیم.

* پرس بالا سینه هالتر

فشار به بخش بالایی عضله سینه در حین این ورزش باعث افزایش حجم قسمت بالایی سینه خواهد شد، فقط هنگام پایین بردن بهتر است که کمی مکث کنید و بعد هالتر را به سمت بالا ببرید.

* پرس بالا سینه دمبل

یکی دیگر از حرکاتی که در تقویت عضلات سینه ای بسیار مهم است پرس بالا سینه می باشد . این حرکت باعث فشار به بخش بالایی عضله سینه، قسمت جلویی عضله دلتوئید و عضله سه سر بازویی می شود.

* قفسه بالا سینه دمبل

برای کشیده تر نمودن عضلات اغلب از این حرکت ورزشکاران استفاده می کنند به علاوه این حرکت باعت ایجاد خطوط بین عضلات می شود.

* پرس بالاسینه دمبل موازی

یکی دیگر از حرکات بدنسازی که برای تقویت ماهیچه های بالای سینه به کار میرود پرس به کمک دمبل است که می توان آن را یکی از بهترین حرکات نیز در این زمینه به حساب آورد.

* پرس سینه دستگاه نشسته

مبتدیان می توانند از این حرکت بهره برده زیرا باعث ایجاد فشار مناسب به سینه، قسمت جلویی و میانی دلتوئید و عضلات سه سر بازویی می شود.

* قفسه بالا سینه سیم کش

یکی از تجهیزات بدنسازی که در تقویت ماهیچه ها پرکاربرد است سیم کش است که می توان انجام این حرکت را در تفکیک و خطوط عضلات نیز اثربخش دانست.

خرید تجهیزات بدنسازی

* پرس سینه هالتر

انجام این حرکت به منظور وارد شدن فشار به بخش مرکزی  عضله سینه است و اصلی ترین و مهمترین حرکت برای افزایش حجم قسمت بالایی سینه به شمار می رود. هنگام پایین بردن بهتر است که کمی مکث کنید و بعد هالتر را به سمت بالا ببرید.

* پرس سینه دمبل

یکی دیگر از حرکاتی که باعث فشار به بخش مرکزی عضله سینه می شود پرس سینه دمبل است که می توان آن را در تقویت قسمت جلویی عضله دلتوئید و عضله سه سر بازویی نیز دخیل دانست.

* قفسه سینه دمبل

افرادی که علاقه مند هستند عضلات سینه پهن و کشیده ای داشته باشند از این حرکت استفاده کرده و با ایجاد خطی بین دو عضله خود آن ها را از هم متمایز می کنند.

*پرس سینه با دستگاه فلای یا پروانه

این حرکت همانند پرس سینه است با این تفاوت که حرکت فلای موجب ایجاد خط بین دو عضله سینه می شود. معمولاً این حرکت را با حرکتی دیگر به صورت سوپر ست انجام داده می شود.

*پرس زیرسینه هالتر

ورزشکاران حین انجام این حرکت هنگام پایین بردن پرس کمی مکث کرد و بعد هالتر را به سمت بالا می برند، در این حالت فشار به بخش پایین عضله سینه افزایش یافته و بالا رفتن حجم عضلات زیر سینه را به دنبال دارد.

*قفسه زیر سینه دمبل

بیشتر ورزشکاران برای ایجاد عضلاتی متمایز از یکدیگر به این حرکت نگاه ویژه می کنند، زیرا این حرکت باعث می شود فرم عضلات زیر سینه کشیده شود و با ایجاد خطی بین این دو، عضلات از هم متمایز گردند.

تجهیزات بدنسازی باشگاهی و خانگی:

با ورود به یک باشگاه ورزشی با تعداد فراوانی از تجهیزات بدنسازی روبرو می شوید که شاید حتی نام آنها را نشنیده و طرز صحیح استفاده از آنها را نیز ندانید و کمی برایتان زمان‌بر باشد تا به مرور از مربی در مورد آنها اطلاعات کافی به دست آورید. اما جالب توجه است امروزه تجهیزات بدنسازی خانگی نیز برای کسانی که تمایل به حضور در محیط های عمومی را ندارند عرضه شده تا همگان بتوانند از فواید داشتن یک اندام ایدئال بهره مند شده و نشاط، سرزندگی و استایل زیبا را برای خود به ارمغان بیاورند.

مدیر سایت
مدیر سایت

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!