0

وسایل باشگاه بدنسازی بیشتر بشناسید

دسته بندی ها : مقالات 30 اردیبهشت 1399 مدیر سایت 47 بازدید

بسیاری این سوال برایشان پیش می آید که آیا استفاده از وسایل باشگاه بدنسازی برای رسیدن به تناسب اندام و پرورش ماهیچه ها لازم است. حال آنکه می شود با چند وزنه نیز به خواست خود رسیده و حجم ماهیچه ها را افزایش داده و تمرینات بدنسازی را انجام دهیم. در این مطلب می کوشیم به ضرورت استفاده از وسایل بدنسازی در رسیدن به استایلی ورزشی پرداخته و مزایا و معایب دو شیوه تمرینی وزنه آزاد و دستگاه را برای شما بازگو نماییم.

بررسی مزایا و معایب استفاده از دو شیوه تمرینی وزنه آزاد و وسایل باشگاه بدنسازی:

نمی توان نادیده گرفت که وزنه آزاد نسبت به وسایل باشگاه بدنسازی طرفداران خاص خود را در بین ورزشکاران داشته و حتی اکثر آنها ترجیح می دهند از انواع و اقسام وزنه های سنگین و سبک برای رسیدن به اندامی ایدئال بهره ببرند از این رو بررسی هر یک از این دو روش و شناخت معایب و مزایای هر یک می تواند ورزشکاران را در تشخیص درست یاری رساند.

وسایل باشگاه بدنسازی

*وزنه آزاد:

وزنه آزاد یک روش تعیین کننده و قدرتمند در بدنسازی،  رشد و حجم دادن به ماهیچه ها محسوب می شود و امکان وارد کردن فشار از زوایای مختلف و بخش خاصی از ماهیچه را به ورزشکار می دهد. دامنه حرکتی آزادی که وزنه ها برای شما پدید می آورند بسیار لذت بخش و فوق العاده بوده اما اگر حرفه ای نباشید امکان ورود به فاز منفی نیز بسیار زیاد است. شما در حین استفاده از وزنه آزاد امکان بکارگیری نیروی فراوان، فیبرهای عضلانی بیشتر، سوزاندن انرژی فراوان تر، تنوع حرکات بالاتر را دارید. همین آزادی که در وزنه ها در مقایسه با وسایل باشگاه بدنسازی پدید می آید، باعث شده که هر روزه متخصصان امر پرورش اندام حرکات جدیدی را ابداع و اختراع کرده که هر یک به گونه ای ماهیچه ای را درگیر می کند و به طرز شگرفی آن را تحت تأثیر قرار داده و تقویت می نماید.

مسلماً آزادی بی قید و شرط خطرات بسیاری را متوجه ورزشکاران مبتدی و نا آشنا خواهد کرد، اما نمی توان انکار کرد که اگر وزنه ها به صورت تخصصی و کاملاً دقیق و برنامه ریزی شده استفاده شوند چنان قدرتمند و مفید هستند  که بخش جدایی ‌ناپذیری از برنامه‌ یک بدنساز خواهند شد. به گونه ای که نمی‌توان از میان وزنه آزاد یا دستگاه وسایل باشگاه بدنسازی یکی را انتخاب کرد. پس حین استفاده از وزنه ها دقت نمایید زوایای حرکتی صحیح آن را شناخته و از محدوده آن خارج نشوید. همچنین به یاد داشته باشید در هر تمرینی هدف فشار آوردن به عضله است نه مفاصل، در هنگام انتخاب حرکت و یا حتی وزنه به این اصل دقت کرده تا پا را فراتر از حد توان خود نگذاشته و ناخواسته به ستون فقرات یا مفاصل خود فشاری غیر متعارف وارد نکنید.

*وسایل باشگاه بدنسازی:

با آنکه وزنه ها می توانند بسیار عالی در امر بدنسازی دخالت نمایند و افراد را به سمت و سوی اندامی فوق تصور هدایت کنند، اما به دلیل تفکر تخصصی و کاملاً پزشکی که در پشت طراحی وسایل باشگاه بدنسازی وجود دارد، نمی توان از ارزش مندی و جایگاه ضروری این دستگاه ها چشم پوشی نمود و مزایای فوق العاده آن ها را برای ورزشکاران نادیده گرفت. وسایل باشگاه بدنسازی چنان طراحی شده اند که افراد حرفه ای و مبتدی هر دو به یک میزان می توانند آن را به کار ببندند، بدون آنکه احتمال آسیب دیدگی و ریسک صدمه ای را تجربه کنند. اگرچه فرم حرکتی در این وسایل محدود بوده اما امکان استفاده افراد سالخورده و حتی مصدوم از آن ها مزیتی حیرت آور است که امنیتی عالی را به افراد در هر توان بدنی تقدیم می کند.

البته مرکز بر روی یک عضله خاص بدون نگرانی خارج شدن از دایره حرکتی و رها شدن وزنه بر روی بدن خود و دیگران نیز مزیتی قابل توجه است.همچنین امکان ایزوله کردن عضلات، جا به جایی وزنه‌های سنگین بدون کمک گرفتن از یار کمکی، زیبایی و تقارن  بخشیدن به عضلات، پوشش نقاط ضعف افراد حرفه ای، تمرکز بر روی عضله ای خاص و … از مزایای استفاده از وسایل باشگاه بدنسازی می باشد. اما در مقابل امکان نادیده گرفته شدن عضلات کوچک، عدم تمرین عضله از زاویه های مختلف، محدود نمودن دامنه حرکتی تمرینات ورزشکار، عدم انعطاف دستگاه، در صورت تنظیم نادرست نا متناسب شدن عضلات، و … از معایب استفاده از دستگاه باشگاه بدنسازی می باشد.

فروش وسایل باشگاه بدنسازی

وزنه آزاد یا وسایل باشگاه بدنسازی کدام یک برترند:

با مطالعه کامل این مطلب خود نیز تا حال به ویژگی ها و برتری ها استفاده از دو روش وزنه آزاد و وسایل باشگاه بدنسازی پی برده اید و کاملاً متوجه هستید که هر یک به گونه چگونه ورزشکاران را در پیشبرد اهدافشان یاری می رسانند، اما اینکه کدام روش را انتخاب نموده و بر دیگری برتری دهید امری است که اگر مایلید ورزش بدنسازی را به صورت حرفه ای دنبال کنید، باید بدانید که نمی توانید به یک گزینه بسنده کرده و دیگری را رها نمایید. منحصر کردن برنامه بدنسازی به وزنه آزاد یا دستگاه بدنسازی کار درستی نیست  شما در واقع برای ساختن بدنی زیبا و ورزیده نیاز به هر دو دسته تمرینات دارید. با کمی دقت در می یابید که این دو روش مکمل یکدیگر بوده و هریک با پوشش معایب روش دیگر، می توانند در کنار یکدیگر در توانمند نمودن ورزشکاران حضوری فعال داشته باشند.

تنظیم برنامه تمرینی در دو روش وزنه آزاد و وسایل باشگاه بدنسازی:

همان طور که گفتیم نمی توان هیچ‌ کدام از دو روش وزنه آزاد و وسایل باشگاه بدنسازی را  نادیده گرفت اما مهم‌ترین مسئله که باید به آن اشاره کنیم نحوه قرارگیری این دو روش در کنار یکدیگر و درون برنامه ای است که از سوی مربیان دارای علم و تجربۀ کامل، در باشگاه ها برای افراد متناسب با ویژگی های ذاتی و توان جسمی و روحی آنها، شخصی و تخصصی و با توجه به شرایط خاص افراد تنظیم می شود. از این رو برنامه ای کاملاً علمی، پزشکی و در نهایت هوشمندانه و ترکیبی از هر دو روش ذکر شده که تمامی زوایای مختلف را پوشش دهد و مستمر و بلندمدت باشد ضروری است. بدین صورت می توان مطمئن بود تمامی نیازهای ورزشکاران مرتفع شده و آن ها به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

مدیر سایت
مدیر سایت

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!